26. Oktober 2014 – Snorkeltur rundt om Koh Tao

Idag er vores sidste rigtige dag på Koh Tao og sidste chance for at komme ud at opleve de gode snorkel muligheder der rundt om øen, så den står på snorkeltur rundt om åen med båd. Efter vi havde spist morgenmad og fået pakket vores udstyr, blev vi hentet i receptionen af tur arrangøren. Vi kørte ca. 10 min. ned til havnen og samlede nogle russere op på vejen. Der var noget forvirring om hvilken båd vi skulle med, så vi kom ca. 45. min. for sent afsted 🙁
Første stop var Shark Bay, her skulle der holde nogle rev hajer til, ligesom vi havde set på Phi Phi, Brian havde os læst i en guide at 2 skildpadder huserede i området 🙂 Imodsætning til på Phi Phi havde vi en fungerende kamera, så endelig ku vi få et haj billed. Men men men, det var meget skuffende, vandet var uklart, der var ikke rigtig nogle fisk, og ikke skyggen af hajer 🙁
Næste stop var Ao Leuk, her skulle være krystal klart vand og man skulle endda bare stå på sandbunden og se alle fiskene svømme rundt om en. Hmm, her var da lidt bedre end Shark Bay. Vi var for langt ude til at ku stå på nogen sandbund og se fisk. Der var et indhegnet område der var ok, men så heller ikke mere, også skuffende.
Tredje stop var Hin Wong, her skulle iflg. guiden, som for øvrigt var utrolig flink, hjælpsom og godt talene da han ikke var thai, fiskeskole med meget yngel som blev lært op af forældrene. Lyder lidt som taget ud af ‘Find Nemo’ 🙂 Dette var det bedste sted på turen, især var der en masse klipper med koraler på man kunne svømme imellem og hen over. Måske ikke rigtigt noget vi ikke havde set før, men klart det bedste sted og klareste vand på turen 🙂 Da vi efter ca. 30 min. blev kaldt tilbage var der frokost på båden, som bestod af en madkasse med ris, spejlæg og noget hakket kød, og det smagte fint når man var sulten.
Fjerde stop Mango Bay, her har vi læst at det næsten er umuligt at køre til, men der skulle være fint og snorkle. Vores opfattelse?? Same Same, no different.
Femte og sidste stop Nang Yuan eller Twin Island, som er to øer forbundet af en sand strand tange. Vi var her for 3 år siden med Minna og Mogens på en tur fra Koh Samui. Dengang snorklede vi på den ene side af stranden som vi fik fortalt skulle have mange smukke koraller. Vi husker den nu bedst for at der var mange søagurker. Vi prøvede istedet den anden side hvor der skulle være masser af fisk. Man skulle temmelig langt ud så var der også en del fisk. Faktisk var der også nogle rimelig fine koral landskaber lidt dybt nede. På vej indad igen så vi også lidt fisk vi ikke syns vi havde set før, nogle grimme bundfisk. Vi så også en hummer lignede ting der havde taget op hold i en skal som I kan se på top billedet. Lidt skuffet og mæt af snorkling for idag, satte vi os op i en bar og bestilte en Fanta og en Kokosshake. Måske en lidt grov påstand, men Kokosshaken var dagens mest positive oplevelse. Den var lavet af en frisk kokosnød, hvor frugtkødet bleve blendet med væsken og is. Den var dejlig frisk og ikke så fed som normale Kokosshake.
Så gik turen tilbage til havnen, og vi valgte bare at gå tilbage til hotellet. På vejen gjorde vi lige et stop på det pragtfulde lille kaffe sted vi fandt forleden, og nød et par is-kaffer. Hvis I kommer til Koh Tao, så find Linglay!!!
Til aften bestilte vi færgebilletter i receptionen, det var samme pris som i byen, og vi kunne få det på regningen og betale med kort, og sparre lidt på kontanterne. Bagefter gik vi ned og spiste på hotellet, da vi var en smule trætte og skulle tidligt op imorgen. Vi gik tidligt til ro og satte uret til at vække kl. 7 imorgen tidligt, hvor den står på pakning inden morgenmad og afgang.