20. Marts
Nu er vi ankommet til koh. Lipe, så nu, må vi hellere se at få skrevet lidt om de sidste par dage, medens vi kan huske hvad vi har lavet.

Den 18. Marts tog vi hjemmefra med Linie 5A, da klokken var lidt over ti, og vi ankom så til terminal 2, da klokken var 11:04. Da vi var kommet ind i terminalen, ringede Brian, og spurgte om, hvor vi var. Da var også lige ankommet, så efter jeg lige havde været på toilettet, gik vi hen og møder dem. Lidt efter kom Heidi og Bo også, og så gik vi hen til check ind skranken, hvor der allerde var kø. Men det gik nogenlunde hurtigt med at få tjekket ind, og afleveret bagage, og bagefter at komme gennem sikkerhedskontrollen. Heidis håndbagage måtte dog lige åbnes, fordi hun havde noget væske i den. Men det blev så bare lagt i en plastikpose, og så gik det igennem.

Så gik vi en tur over i Lagkagehuset og fik lidt og drikke og lidt at spise. Da det var overstået gik vi en tur rundt i lufthavnen, hvor Heidi fik købt nogle nakkepuder, og vi alle fik købt lidt vand, og så gik vi ud til gate C. Inden vi kom helt ud, skulle vi også igennem en pas kontrol. Ude ved gaten fik vi at vide, at vi egentligt skulle have været der kl. 13:40, en timer før flyafgang. Det stod der faktisk også på boardingkortet, men vi var da ikke de sidste der kom derud.

Flyet var lidt forsinket inden det kom afsted, men det var nu ikke vores skyld.

Flyveturen til Doha gik fint. Der var godt nok en del turbulens undervejs, men det var OK. I Doha havde vi så ca. 2 en halv times ventetid, inden vi skulle flyve videre til Bangkok. På denne tur var der også en del turbulens, men ellers gik det fint.

Da Vi ankom til Bangkok,var klokken efterhånden blevet omkring kl. 11 om formiddagen den 19. Marts. I immigrationen var der lang kø, så det tog lidt tid, inden vi var kommet igennem der, men så fik vi til gengæld vores bagage hurtigt.

Og så skulle vi lige finde ud af, hvor den bus vi skulle med til den anden lufthavn holdt. Da vi fandt, var der lige kørt en bus, men der var kun en halv time til næste busafgange, så det var godt nok.

Herfra skulle vi så have en taxa til hotel Miracle, hvor vi skulle overnatte. Det ville sige vi måtte tage to, fordi der ikke var nogen store biler. Her fik vi tre værelser på 14. Etage. Dejlige værelser med badekar, og god udsigt over byen.

Vi blev enige om, at slappe af et par timer, og så mødes klokken 18:00 og så gå ud, og finde et sted at spise. Far var dog ikke træt, for han havde sovet noget i flyveren, så han ville hellere tage et bad, og så gå en tur, for at se, hvad der var i nærheden af hotellet. Jeg regnede heller ikke med, at kunne sove , så jeg tog også et bad, og gik med.

Først gik vi lidt til højre, da vi kom ud fra hotellet, men her kom vi ikke ret langt, før vi blev standset, og bedt om at gå den anden vej. Der var en hel del vejarbejde på vejen, fordi de var ved at lave en ny togbane (tror vi det var).

Så gik vi tilbage og lidt forbi hotellet igen, fandt vi en lille sti, som vi håbede førte over til en gade, vi kunne se oppe fra vores værelse. Det gjorde den heldigvis også, så vi fandt gade, med masser af små lokale spisesteder. Her gik vi lidt frem og tilbage, inden vi gik tilbage til hotellet, og ventede til vi skulle mødes med de andre.

Sammen gik vi så derover igen, og nu var så der endnu mere hyggeligt ud, da det i mellemtiden var blevet mørkt. Der var også en masse små boder, med alt muligt forskelligt mad og frugt. Vi gik lige en tur igennem gaden, og fandt så en restaurant, der så hyggelig ud, og hvor det var de lokale der sad og spiste. Her fik vi et bord udenfor. Der var ingen af de ansatte, der kunne engelsk, og spisekortet var kun på thai, så vi havde lidt problemer med at finde ud af, hvad vi ville have. Med lidt hjælp fra et par andre gæster, fik vi dog bestilt noget kylling, fisk og salat. Mogens, Susan og Brian var dog ikke så begejstret for maden, for der var ben i både kyllingen, som mest lignede noget af en vinge, og i fisken. Så det var kun salaten og risene de havde lyst til. Så på vejen tilbage til hotellet, købte Susan og Brian nogle forårsruller og nogle majskager, ved en af madboderne. Og vi var også inde i Seven Eleven og købe lidt at drikke. Tilbage på hotellet satte vi os så alle inde hos os, og hyggede med det, inden vi sagde godnat. Vi skulle jo videre tidligt næste dag, så vi bestilte vækning til klokke 04:00, og fik også hotellet til at få fat i en stor bil, som hentede os klokken 05:00, og kørte os til lufthavnen.

Alt gik efter planen, vækning kl.04:00, afhentning kl.05:00, og kørsel til lufthavnen. Her fik vi gennemlyst vores kufferter, tjekket ind, kom gennem sikkerhedskontrol og paskontrol, og ud til gaten.

Flyveturen gik OK, men uden nogen servering undervejs. Udenfor lufthavnen i Hat Yai, stod der nogen og ventede på os. Så blev vi, sammen med 4 andre kørt i en Van til havnen Pak Bara. Undervejs havde vi et pit stop, hvor vi kunne købe lidt vand m.m.

Fra havnen sejlede vi i speedbåd til Koh Lipe. Susan og Bo sad indenfor i skyggen og vi andre fire sad udenfor i solen. Sejlturen tog en times tid, og så blev vi sat af ude på en stor ponton, hvorfra vi så blev sejlet ind til Koh Lipe med Longtail både. Så var vi endelig fremme ved vores 1. Rigtige destination.

Susan og Brian fandt hurtigt deres badetøj frem og gik en tur i vandet. Mogens og jeg pakkede først ud, inden vi gik i vandet. Heidi og Bo kom også ned til stranden, men jeg tror kun det var Heidi der var i vandet. Vi var også henne og spise lidt frokost på Castaway. Det er lidt svært at huske, når man er flere dage bagud med at skrive.

Nå, men vi slappede i hvertfald af et par timer, inden vi gjorde os i stand til at gå ud og spise. Susan havde det ikke så godt, så hun og Brian blev hjemme, da vi andre gik afsted til Walking Streets. Først gik vi en lille tur inden vi fandt et sted at spise. På vejen tilbage var vi inde og købe lidt drikkevarer mm. inden vi gik tilbage til Anda Resort.

Så satte vi os nede på nogle af strandsengene og fik lidt at drikke. Så kom Susan og Brian også. De havde været henne og få lidt at spise på Zanom. Efter et stykke tid sagde Susan og Brian godnat, og lidt efter gik Mogens og jeg også ind i seng. Heidi og Bo blev siddende lidt endnu, og var så også ude at bade, inden de gik til køjs.

Lørdag den 21. Marts

Jeg stod op ved syvtiden og gik en tur af stranden ud til Mountain Resort, og tilbage igen. Jeg havde ikke taget nogen sko på, men det var lidt hårdt at gå i sandet. Inden jeg gik havde jeg lagt håndklæder på 6 solsengen.

Da jeg kom tilbage, var Mogens stået op, så jeg tog lige et bad, inden vi gik og til morgenmaden. Lidt senere kom Heidi og Bo, og Susan og Brian også derover.

Efter morgenmaden slappede vi bare af nede ved stranden. Heidi og Brian snorklede, og var næsten helt ovre ved den ø, der ligger lige ud fra vores strand.

Om aftenen var vi henne og spise på Zanom. Her fik Bo en fisk, som var blevet grillet lidt for meget, så den var blevet tør, Susan og jeg fik også noget fisk, som også var lidt tørt, men fin nok. Heidi fik Massaman og jeg kan ikke huske hvad Brian fik. Men vi fik også nogle forretter.

Da vi kom tilbage, gik Heidi og Bo ind til dem selv, for Bo var træt. Vi andre fire satte os nede på strandsengene, hvor vi sad en lille halv times tid, inden vi også gik ind i seng.
Søndag, den 22. Marts

Igen i dag gik jeg en morgentur ud til Mountain Resort. Men klokken var næsten otte inden jeg vågnede, så det var en times tid senere end i går. I dag havde jeg tager mine five fingers shoos på, hvor jeg i går var gået med bare fødder. Jeg kunne godt mærke i mine lægge, at det er hårdt ved benene at gå i sandet.

Det blev lidt senere at vi kom over til morgenmaden, da vi jo var vågnet senere. Susan, Brian, Mogens og jeg havde besluttet at gå hen og få noget massage og gå over til Cafe Lipe. Bo og Heidi ville gerne gå for sig selv Idag.

Vi fire var så henne og få fodmassage, og gik bagefter ad Walking Streets over på den anden side af øen. Her gik vi en tur ud af stranden, inden vi gik hen på Cafe Lipe. Her fik Susan, Brian og jeg frugtshakes, Mogens fik Kaffe og nogle små brød med ost og tun. Susan og jeg fik også hver en tallerken frugt.

Bagefter fik Brian og Susan talt med indehaveren, og spurgt om der stadig var sådan nogle ture om mandagen, hvor man var ude og samle skrald og bagefter snorkle, for det havde vi talt om, vi gerne ville med til. Vi købte også nogle af deres drikkedunke.

På vejen tilbage til vores hotel, købte vi sticky Rice og noget frugt. Så lagde vi os ned ved stranden. På et tidspunkt gik Susan ind og prøvede at sove lidt, for hun havde fået det dårligt.
Heidi og Bo var ikke hjemme.

Senere kom Heidi og Bo så hjem. De var først gået hjemmefra ved et halv totiden, og havde så været hele øen rundt, og også været på Cafe Lipe, som de også synes er noget helt specielt.

Om aftenen gik vi ned til Castaway og spiste. Susan blev hjemme, for hun var stadig dårlig.
Da vi havde spist vores hovedretter, og sad og ventede på Heidis dessert, blev Mogens lige pludselig dårlig og besvimede. Brian og Bo var hurtige til at få lagt ham ned, og råbt om hjælp, og heldigvis kom Mogens hurtigt til sig selv igen. Der var en mand fra Castaway der kom og hjalp os, og fik spurt Mogens om hvad han hed, og hvilken dag det var, for at se om han var nogenlunde klar i hovedet. Han spurgte så også om vi ville have ham undersøgt på en læge klinik, for en sikkerheds skyld, og det synes vi at han skulle.
Så gik Heidi og jeg hjem efter hans pas, som skulle bruges på lægeklinikker. Han havde selv sit sygesikringsbevis på sig. Da vi kom tilbage på Castaway var Brian oh Mogens kørt afsted til klinikken, og ham manden fra Castaway sørgede for at Heidi, Bo og jeg blev kørt derhen, og så gik han selv derhen også.
Da Brian og Mogens var ankommet til klinikken, skulle Mogens kaste op. Han fik så undersøgt sit blodtryk, blodsukker og ilt i blodet. Blodtrykket og ilten var OK, men blodsukkeret var for højt. Godt at Brian var der til at forstå alt hvad lægen sagde.
Da Mogens jo efterhånden havde det meget bedre, sagde lægen de evt, kunne give han et drop, som kunne hjælpe på trætheden efter hans Black Out, og på dehydrering. For vi tror at det måske var fordi Han havde fået for lidt væske i løbet af dagen, at han var blevet dårlig. Lægen ville dog gerne have, at vi kom næste morgen inden morgenmaden og fik målt blodsukkeret igen. Så det aftalte vi, at vi gjorde. Vi synes også det var en god ide med droppet, så det fik han så, og det tog en halvanden times tid, at få den portion som lægen anbefalede.

Heidi og Bo gik så hjem, medens Brian og jeg blev og ventede til droppet var færdigt. Heidi og Bo fik så også fat i Susan og fortalt hvad der var sket, og hvorfor vi var så længe væk.

Da Mogens var færdig med droppet, tog vi en taxa (en knallert med sidevogn) tilbage til hotellet. De andre tre havde siddet og ventet på, at vi skulle komme tilbage, så vi lige fik talt lidt sammen, inden vi gik i seng.

Mandag, den 23. Marts

Vi stod op klokken syv og gik i bad inden vi skulle hen til tjek på lægeklinikker. Brian tog med os, og det var rart, for han er bedre til at forstå lægen.

Mogens’ blodtryk og blodsukker var for højt, men vi regner med at det er dels på grund af forskrækkelsen og på grund af, at han kastede sine piller op om aftenen og endnu ikke havde taget dem, han skulle have om morgenen. Lægen syntes lige, at vi skulle komme igen og få ham tjekket onsdag morgen, for at se om det så var normaliseret.

Da vi kom tilbage gik vi over og spiste morgenmad, og resten af dagen slappede vi bare af. Mogens var inde og hvile sig et par gange og ellers lå vi ed poolen.

Susan havde det desværre ikke så godt. Efter morgenmaden blev hun dårlig. Og kastede så op flere gange i løbet af dagen. Så hun tilbragte det meste af dagen indenfor, og var kun lidt ude og ligge på stranden om eftermiddagen, og lidt henne ved os om aftenen.

Heidi og Bo tog en taxa om aftenen over og så solnedgang på Sunset Beach, og spiste også derovre. Det var en smuk solnedgang, og det havde været smadder hyggeligt, så de var blevet der og fået en drink også, inden de gik hjemad. Vi andre gik tidligt i seng, allerede lidt i ti, så vi sov inden at Heidi og Bo kom hjem.

Jeg fik ikke skrevet dagbog de næste dage, men har prøvet at skrive lidt stikord ned, håber jeg har husket nogenlunde rigtigt. Jeg kunne jo heller ikke få lagt det jeg har skrevet ind i dagbogen på Brians hjemmeside. Regner med at kunne gøre det efter 1. April

Tirsdag 24.
Lægebesøg – gåtur med Heidi til Pataya Beach – Bundhauge – cafe Lipe – Susan og Brian – boller med ost – afslapning

Onsdag 25.
Lægebesøg – gåtur med Susan og Brian – hyggeligt og flot lille Resort med egen lille strand – shakes -massage – frokost på Sunset Beach

Torsdag 26. Heidi, Susan og Brian på snorkeltur med Longtail boat. Mogens og jeg slappede af på stranden. Bo slappede af indenfor, og lagde ting på Facebook.

Fredag den 27.
Afgang fra Lipe – sejltur – ankomst til Lanta – ingen afhentning. – frokost på strandrestaurenten – taxa med Heidi og Bo til byen – bestille kage?