Torsdag d. 20. Oktober – Rejsen til Gili Meno

Igen idag var vi tidligt oppe. Vi skulle med slow boat kl. 8.30 inde fra havnen, og skulle være der 20 minutter før. Så vi stod op og fik pakket det sidste ned. Spiste morgenmad kl. 7 da de åbnede, og fik checket ud ca. Kl. 7.30. Google maps sagde det ville tage 18 min. at gå de ca. 1.5 km. Men visse steder er “hovedvejen” løst sand som på en strand, og med rygsækkene på slæb mente vi at det nok tog lidt længere. Og med diverse ting vi lige stoppede for at se passede vores tid også helt perfekt. Vi fik købt billetter, 35000 rupiah pr.pers. ca. 18 kr. og sad så i “terminalen” og ventede kort tid. Vi kom afsted meget præcis, og sad faktisk rigtig godt uden alt for mange mennesker i både 😊 Turen tog ca. 15 min. og i land igen skulle vi så til at finde Divine Dive Ressort. De små veje/stier er heldigvis kommet med på google maps, og da vi har downloadet Gili ø området til offline brug, er det forholdvis nemt at finde rundt selv helt over til den anden side a øen. Vi var fremme ved hotellet lidt i 10, og  viste godt at det nok var for tidligt til at få værelse. Vi blev budt velkommen af en de vesterlændinge der driver hotellet/dykker stedet, og tilbudt vand, kaffe eller te mens de gjorde værelset klar. Vi stillede nu bare rygsækkene, og gik en tur hen af stranden til et stede med flyder pavilloner for at nyde en cola.

Lidt over 11 var vi tilbage igen, fik betalt og blev præsenteret for personalet, som vi bare skulle tage fat i hvis der var noget vi havde brug for eller ville vide. Vi blev selvfølgelig også spurgt om vi dykkede, hvilket vi jo desværre ikke gør, men det var nu normalt nok der boede nogle her der også bare snorklede som os. Værelset er forholdsvis pænt, og hotellet er kun 5 år gammelt, men her er pudset vægge som de har problemer med at pudsen falder af, så det ser lidt brugt ud, men ellers ok. Efter at have få pakket ud, sad vi lige lidt på terrassen og var på nettet mens solen var højest. Frokost hos naboen nåede vi da også lige, en gang Nasi Gorng og Mie Goreng. Lidt det samme Nasi er stegte ris og Mie nudeler, med diverse fyld af grønsager og kylling.

Omkring 14.30 var vi så klar til at gå i vandet og se hvad underverdenen så kunne byde på her. Lige udenfor skulle der ligge et spot der hedder Meno Wall, og lidt til højre havde vi set alle bådene holdt til og jagtede et eller andet. Lige da vi kom ud var sigtbarheden meget dårlig, men da vi kom ud på lidt dybere vand blev det lidt bedre. Vi kom ud hvor der blev meget dybt, ved ikke helt om det var wall’en vi så idag, men herude var sigtbarheden fin nok. Der var ikke rigtig mange fisk men ok, tilgengæld var der fine koraller. Det er så også det indtryk vi vil huske dagen for, visse steder grumset ikke rigtig nogle nye fisk, men men men, aldrig har vi set så fine og stort et område med koraller. Det var en hel skov eller mark, hvor de stod i uendelighed i alle mulige forme farver og på forskellige dybder. Meget meget smukt. Efter at have plasket rundt i 1,5 time ville Susan ind, da hun begyndte at få det skidt. Hun tog ind til strande lidt fra hvor vi gik ud, mens Brian prøvede at svømme tilbage til hvor vi startede. Da Brian var på vej ind gennem det uklare vand dukkede der så en stor skygge op, det var så igen en skildpadde, så de er også her hvilket vi også både har læst og fået fortalt. Så håber vi bare vandet bliver klare de næste par dage, og måske vi kan være heldige at se flere samtidigt.

Inde igen fik vi lige skyllet os og satte os så ud på terrassen. Her fik vi både ringet til Marcell, Minna & Mogens, samt Arne og for engang skyld var forbindelsen rimelig god. Her på værelset er der tilsluttet en media-player til fjernsynet, både med en masse dykker instruktions videoer og film, så vi besluttede at vi ville gå lidt tidligere ud at spise og så se en film. Tiden lød dog lidt fra os, så det blev ikke så tidligt igen. Vi gik først til venstre fra hotellet, kom forbi 2-3 restauranter inden vi kom til et lidt finere hotel/restaurant, men efter det blev stien meget mørk. Da vi har glemt at få lygte med på rejsen vendte vi om og gik tilbage, den anden vej var det samme, så vi kom ikke så lang væk end til naboen dog den anden side end til frokost. Da vi skulle prøve bestille mad fik vi lidt sprog problemer, for lige meget hvad vi prøvede at bestille forstod tjeneren det ikke, men når vi pegede udtalte han det præcis som os, meget pudsigt. Men mad fik vi da, Susan fik noget paneret snapper med ris og grønsager, Brian et kyllinge kebab spyd også med ris og grønsager. Ok, men ikke det bedste vi har fået, Susans nok lidt bedre en Brians hvilket ellers plejer at være omvendt. Vi købte et par ekstra Cola’er med hjem til filmen, slikket må vi tænke os til da der ikke lige var en kiosk på vej hjem 😂 Vi startede på at se The Budapest Hotel, men Brian var ved at falde i søvn, og vi  havde lidt svært ved at følge med i hvad de sagde i filmen. Så det endte med at vi ingen film så alligevel, men istede gik til ro tidligt.