Lørdag d. 22. Oktober – Skybrud over Paradis

Efter at have stået op og fået morgenmad, var vi spændt på hvad status var på Susan’s maveonde. Helt godt var det ikke endnu, da hun stadig fik nogle mavekramper, men umiddelbart ikke lige så afhængig af et toilet idag. Vi besluttede så at forsøge at gå en tur, så Susan også kunne få set lidt af Øen, og så måtte vi se om vi kom hele vejen rundt, eller hvor meget vi nu nåede. Vi gik nord om op til nordstranden som er en fin sandstrand, forbi Seri Resort som Susan har haft kigget lidt på når hun leder efter hoteller. Videre ned af øst siden, hvor der er et stykke med an masse flotte træer/rødder der står i vandkanten. Her ligger også et lille “sommerhus” med en stor terrasse, og badebro med den smukkeste udsigt over havet over til Gili air. Derefter kommer luksus telt resortet Karma Reef, inden man kommer til det man kan kalde byen, med havnen hvor man ankommer med bådene. Lige efter selve byen, først på stranden, bag de stor farvet “MENO” bogstaver ligge der et skildpadde sanatorie. Det er en ildsjæl der forsørger at redder eller ihvertfald at øge antallet af skildpadder, ved at selv og få lokale til at samle skildpadde æg til udklækning. Her på sanatoriet bliver de så efter udklækning anbragt i små bassiner og fodret ca. hver anden time i dagtimerne. Når de er 8 måneder bliver de så sat ud i havet, efter at have overlevet den mest truet tid for en skildpadde og kan så forhåbentlig klare sig selv. Udsætning foregår ved små ceremonier hvor man vist også kan købe sig til at få lov at udsætte en. Vi måtte dog idag nøjes med bare at donere 100.000 rupiah hvilket er nogenlunde hvad det koster om dagen at fodre skildpadderne.

Mens vi havde stået der og kigget på de søde små dyr, var skyerne trukket truende sammen og der var kulsort over Lombok i horisonten. Vi kunne også se at regnen var nået over til Gili Air, og det blæste op her hos os, så vi vendte om og gik tilbage mod byen for at søge i læ på en restaurant. Vi nåede heller ikke mere end lige ind og så stod himmel og hav ud i et. Vi bestilte et par clubsandwich og colaer, mens vi sad og kiggede ud på bla. de stakkels heste med vogne og deres førere, mens lynene flashede og bragede løs rund om os. Og da vi så pludselig så en større gruppe asiater iført redningsveste og snorkel udstyr frem, kunne vi ikke rigtig lade være med at grine. Nu det ikke kun i de indhegnet områder på 50 cm. vand de er bange for at drukne 😱 Mens vi sad her nåede vi også lige et par triste iskaffe, mens vi så rygby på en af deres storskærme. Vi kunne ikke lade være at tænke på hvor mange sekunder Christiano Ronaldo mon ville overleve, inden han syntes de allesammen skulle have rødt kort og han var blevet totalt skadet 😜

Efter uvejret var overstået gik vi resten af øen rundt, ned til sydstranden med de flotte rullende bølger. Fandt lidt sten, skaller og en flot lille trærod vi må se om vi kan få med hjem. Susan fik også set det store forfaldne Bounty Resort, og mener måske også hun så ejerens genfærd spejle sig i et af vinduerne 👻 Snart var vi tilbage igen og maven klarede hele turen uden toilet besøg, dog med nogle kramper under vejs. Vi prøvede også at tage en tur ud at snorkle, men det var ikke så godt idag da vandet var meget uklart. Susan fik også kvalme igen idag, og måske heller ikke så mærkeligt efter alt det med maven. På vej indad nåede Brian dog lige at se en skildpadde i det grumsede vand, og det var ikke en af dem vi havde set før, da den havde et mere brunt og finere skjold.

Til aften gik vi ned til en restaurant der ligge ca. 500 meter væk, hvor de har en rigtig kølemontre stående, så måske der er mindre chance for mavekneb her. De har også en udendørs sit-in bio med sækkestole hvor der er film kl. 19 hver aften, men vi var forsent på den idag, men vil måske prøve at gå over og se “Civil War” imorgen. Her er også live musik med en der sidder og spille accoustisk guitar og synger, faktisk helt ok. Vi fik 2 curry retter som begge var rigtig gode, faktisk det bedste mad vi har fået her på Meno. Da vi var færdige betalte vi og købte en ekstra cola med hjem, hvor vi igen idag ville forsøge at se en film på værelset. Og idag lykkedes det faktisk at se halvdelen af en film, inden det blev til Godnat!!