Reykjavik 22. Februar 2016

Vi har besluttet at prøve at tage på nordlys tur idag, så vi evt. kan nå at få en ny tur hvis der ikke er noget. Så efter vi havde spist morgenmad gik vi ned for at bestille en tur til iaften på hotellets computer. For at det ikke skulle blive alt for hektisk, ville vi så bare bruge dagen på at gå rundt nede i byen og hygge os, inde vi skal på tur. Den næste par dage kommer så til at stå på tur i bilen. På tirsdag til Gullfoss, gejser og hvad der ellers er af spænden natur i omegnen, og onsdag skal vi så i den Blå Lagoon.

TVi gik ned af bakken fra hotellet til vandet, og gik den vej ind til byen. Der er flot udsigt til sneklædte bjerge på modsatte side, og så havde vi set et kunstnerisk vikingeskib stå dernede også. Vi gik ind til og ind i Musikhuset som er en meget speciel og flot bygning. Derefter gik vi ned til havnen og så nogle af bådene sejle ud til hvalsafari. Sådan en tur ville vi også gerne have været på, men vi har desværre alt for lidt tid til at nå det hele🤔, men så er vi jo bare nød til at komme herop igen en anden gang🤗. Bagefter gik vi op mod gågaden og kiggede lidt rundt inden vi fandt et sted vi ku få en kop kaffe og lidt kage. Og det er ikke værd at skrive mere om!! Så gik vi op og kiggede på den store kirke, som er maget flot på afstand, men ikke en speciel køn facade når man kommer tæt på, inden i var den rimelig ordinær, men dog udstyret med  et imponerende stort orgel. Vi havde læst godt om et burger der hedder Tommi’s burger joint, som bla. skulle have fået MacD til at lukke i Reykjavic, vi fandt et af dem og spiste der til frokost. Som en hånds fastfood burger var den bestemt også bedre end kædernes, men vi er måske mere til cafe burgere med en ordentlig bolle, men milkshaken med kaffe smag er bestemt noget af det bedste vi har smagt👍. Derefter gik turen tilbage til hotellet hvor vi ville hvile os lidt inden aftens 4 timer lange tur på jagt efter nordlys.

Efter at have hvilet os, fandt vi ud af at vi ikke var specielt sultne, så vi gik ned i det lokale supermarkedet og købte 2 små bægre yoghurt/skyr som vi spiste. Vi fik os gjort klar til at gå ned i receptionen kl. 20.30. Kl. blev næsten 9 inden vi blev hentet, og så skulle vi pludselig ned til Musikhuset, hvor tur selskabet har kontor, for at hente en billet vi skulle bruge til bussen. Lidt mærkeligt da det var den samme bus som hentede os,og havde en liste med navne på dem han skulle hente?? Nå men vi kom da afsted og kørte ca. 45 min. til første stop, her var vi en halv times tid, sammen med en del andre busser, men så intet og kørte derefter videre til et nyt sted. Her var vi vel 1 1/2-2 timer, også uden at se skyggen af nordlys. Det var rimelig koldt, så vi måtte ind i bussen og få varmen ind imellem, og så fik vi også en kop varm kakao med en klejne til. Derefter gik turen tilbage mod Reykjavik gennem bjergene, og heroppe var der pludselig nordlys, dvs. det blev der sagt, men det var kun guiden,chafføren og dem på første sæde række der kunne se det. Vi kunne ikke rigtig stoppe, så efter at have kørt et stykke blev bussen vendt og vi kørte tilbage til en rasteplads . Her lykkedes det heller ikke at se noget, så kort efter vendte vi om igen. Endnu engang dukkede nordlyset op igen, og denne gang stoppede vi så i vejkanten for at prøve at komme ud at se det. Der var da lidt af se, men bestemt ikke det magiske syn som vi havde håbet at opleve. Men vi havde jo set nordlys, og så var nordlys garantien jo opfyldt så ingen ekstra tur til en hel busfuld gæster!! Vi kørte tilbage og blev sat trætte og kolde af ved hotellet ca. Kl. 2.45😴