Lørdag d. 15. Oktober – Skildpaddedag

Vi ville ud og snokle inden morgenmaden, så vi var allerede i vandet kl. 8.30. Vi ville ud og se om vi kunne se en skildpadde. Vi kom dog ikke særlig langt, max to minutter, før Brian stoppede og fortalte, at han havde tabt go-pro kameraet! Så var der lidt panik på, vi ledte og ledte og ledte. Tilsidst opgav Brian og svømmede ind til land igen. Da han satte sig ned i vandkanten for at tage svømmefødder af, satte han hånden ned på bunden og direkte ned ovenpå kameraet. Hvor heldig har man lov til at være, det var utroligt. Lettet prøvede vi igen at svømme ud . Der var mange fisk og også nogle vi ikke havde set før, men ingen skildpadder. Vi svømmede ind igen, Susan blev rigtig dårlig og kastede næsten op. Det gør hun ofte, når vi snorkler og vi kan ikke finde ud af hvorfor. Det er mærkeligt, godt vi har lakridser med.

Vi tog bad og da Brian stod og vaskede masker af, kom der en skorpion gående hen af gulvet!! Altså, vi har også en stor edderkop som bor nedenunder hylden ved bruseren, sikke en natur. Men denne skorpion var vi ikke trygge ved. Brian holdt øje med den og Susan hentede en rengøringsmand. Han hentede derefter en gartner så de var to til at fjerne den. De brugt gift, meget gift og så huggede de dens giftklog af. De undskyldte mange mange gange, at den havde være der, men det kunne de jo ikke gøre for. Nu var den ihvertfald væk. Vi blev færdige og gik over for at spise morgenmad. Mens vi sad der og kiggede ud på vandet, skrev vi dagbog fra fredag og bestilte hotel længere ned af stranden fra søndag til torsdag. Derefter tager vi til Gili Meno. Efter alt det computer arbejde, gik vi en tur. Vi ville gå hele øen rundt og se, hvordan der så ud og hvor stor den egentlig er. Hele øen rundt er hele 5,5 km og det tog omkring 2 timer. Det var fint og mange steder meget lokalt. Vi bor det helt rigtige sted også når vi flytter 500 meter længere op af stranden til turtel beach. Da vi var tilbage ved hotellet, købte vi en pirorg og et stykke banankage ved vores eget lille bagerudsalg og tog med ind på terrassen. Vi lavede kaffe og spiste endnu engang noget super dejligt mad og kage. De kan altså noget her på chill out.

Omkring kl 16.30 tog vi badetøj på og gik hen af stranden for at bade. Vi tog alligevel snorkler og masker med og ville prøve igen at tage ud og kigge på revet. Jubiiiii, vi nåede kun lige ud, så svømmede den flotteste og største skildpadde forbi os. Den var på omkring en meter vand, det havde vi ikke lige regnet med. Den spiste og spiste og var fuldstændig ligeglad med os. Og vi svømmede efter den, tog billeder og holdt den med selskab. Det var fantastisk, intet mindre. Vi var glade. 4 andre turister kom til og vi trak os og svømmede længere ud og kiggede på fisk. Det var så flot og klart og der var mange mange fisk. Så kom der også en anden skildpadde forbi os. Der var to af dem! Vi havde næsten en time hvor vi svømmede rundt og havde den bedste oplevelse nogenside. Ikke kun pga skildpadderne, men også forbi der var så mane flotte fisk og koraler. Det var fantastisk og vi kniber os stadig i armen her mange timer senere. Tænk at vi skal være hernede to uger mere. Vores tjener på hotellet har arbejdet nogle år på Gili Meno og han siger, at det er endnu bedre at snorkle derover. Wauw, siger vi bare.

Hertil aften skulle der være fest på hotellet og vi havde fået at vide det var for personalet, så vi var spændt på at se om restauranten var åben.  Det var den heldigvis og vores lille tjener der ihærdigt prøver at lære os at sige “tak” og “velbekommen” fandt et bord til os på stranden. Brian’s tunsteak var så god igår, så vi ville have sådan en igen idag og en kyllinge rendang blev det også til. Og som de øvrige gange var det super lækkert. Imorgen skal vi så flytte, så vores morgenmad her skal rigtig nydes, men vi kommer nok også lige til at gå forbi chillout igen og spise selvom vi ikke bor der mere.