Hårde tider!!

11. Oktober 2022

Ahh, idag ku vi sove længe, vores søvn havde dog været afbrudt da se valgte at bræge fra moskeen kl. 3 om natten😳. Men vi fik da en rimelig lang søvn, efter et på rejsedage med kort søvn. Vi fik os klædt på og gik ned for at få morgenmad. Vi var spændt på at se hvad det mon var, i 2016 da vi var her fik vi et kort med nogle triste menuer man kunne vælge imellem, men i 2017 var der en udemærket buffet. Denne gang var der sørme også buffet🙂, men efter et par løft på lågene måtte vi konstaterer den var noget trist. Men vi fik da et par ristet toastbrød og lidt æg af en slags. Der var også lidt rester af noget frugt, så vi fik da lidt at spise, men det var bestemt ikke sønderligt spændende.

Vi var faldet i snak med nogle andre danskere, så da vi endelig var klar til at starte dagen nærmede kl. 11.30. Vores blegfede kroppe skal helst ikke have alt for skarp sol, slet ikke her i starten af ferien, så vi udskød snorkling til om eftermiddagen. I stedet ville vi gå en tur rundt om øen og se hvor slemt medtaget den var efter jordskælvet i 2018, og covid-pandemien de seneste år. Det er faktisk mildest talt chokerende at se hvor hårdt det har været. Sidst vi var her undrede vi os over et stort spøgelses hotel der lå og forfaldt, det havde ligget sådan siden år 2000. Det så faktisk lidt pænere ud nu, men der er nu 15-20, måske endda flere steder der nu står tomme, forladt og forfalder med lynets hast. Nogle er endda bygget siden vi var her sidst, men er allerede faldefærdige spøgelses hoteller. Selv det store flotte Karma Reef, med fine hytter og glamping telte er et trist syn😢.

Efter den deprimerende oplevelse var vi tilbage på hotellet igen, og fandt vores snorkel udstyr frem, og ville på skildpadde opdagelse. Vi viste jo fra sidst at de kom lige ud for hotellet, og endda på helt lavt vand. De fleste koraller de først ca. 50 m. ude er døde, men skildpadderne kommer og spiser her. Vi kom i vandet mens vi ku se det trak op til regn, men pyt. Ingen skildpadde på lavt vand, så vi svømmede længere ud hvor der også er liv i korallerne, og kiggede lidt på dem og fiskelivet. Pludselig dukkede der så også en stor skildpadde op på grænsen til dybet, og vi fulgte den at langt stykke langs wall´en. Efter den havde været oppe og trække luft dykkede den ned og væk fra os, og vi vendte om for at svømme tilbage. På vej tilbage dukkede em anden skildpadde op, den havde et virkelig flot skjold, det flotteste vi har set, og den gjorde vi så også selskab et stykke tid. Snorklingen er stadig en god oplevelse jer på Gili Meno🙂

Mens vi snorklede var det begyndt at tordne og regne. Så de næste timer blev tilbragt på værelset og altanen, og da vi blev sultne tænkte vi det var bedst at blive på hotellet. Middage var idag rykket ind fra stranden til restauranten på første sal, og vi fik noget Lombok kylling, og tun retten vi også fik igår. Igen ok, og derefter gik vi øverst op i loungen og fik en mango Shake og vist en der hed Health Shake, inden vi gik tilbage og i seng.